Pilates

pilates

„Teraz już wiem – nie mogę się mylić. Cały kraj, cały świat powinien wykonywać moje ćwiczenia. Wtedy ludzie będą szczęśliwsi”.
Joseph Pilates

Pilates to ćwiczenia mające na celu przywrócenie organizmowi równowagi oraz dobrego samopoczucia. Wykonuje się je przy spokojnej muzyce. Pilates, w kręgu specjalistów określany jest mianem jednych z najbardziej bezpiecznych form ruchu.

Pilates to ćwiczenia niemal dla każdego. Ze względu na ryzyko, szczególnie ostrożne powinny być kobiety w ciąży, ale i ci, którzy do tej pory nie wykonywali ćwiczeń oraz osoby mające kłopoty ze stawami.

Joseph Pilates – życie
Twórcą ćwiczeń Pilates jest niemiecki sportowiec Joseph Pilates, stąd też ich nazwa.
Jako dziecko Pilates był chorowity, cierpiał na astmę oraz krzywicę. Choroby te jednak nie zniechęciły go do uprawiania sportu – trenował kulturystykę i gimnastykę. To pozwoliło mu na pozowanie w wieku 14 lat do rysunków anatomicznych. Był osobą aktywną fizycznie, jeździł na nartach, nurkował.
Jeszcze prze wybuchem I wojny światowej, bo w 1912 r. Joseph Pilates wyjechał do Anglii, gdzie również był aktywny fizycznie. Po wybuchu wojny został internowany do Niemiec, gdzie doskonalił swoje ćwiczenia przekazując swoją wiedzę innym.
Rok 1918 to epidemia grypy, jednak nikt z grupy ćwiczących z Pilatesem nie zmarł na nią. Zaczął wprowadzać on do szpitali ćwiczenia z wykorzystaniem sprężyn, dzięki czemu chorzy mogli rozpocząć rehabilitację jeszcze w szpitalu. Pomysł ten dał początek powstaniu wielu urządzeń przeznaczonych do ćwiczeń i rehabilitacji.

Ćwiczenia Pilatesa po zakończeniu wojny spotkały się z uznaniem nie tylko na terenie Niemiec. Zainteresowali się nimi tancerze, ćwiczenia Pilatesa zostały wykorzystane w tworzeniu technik tańca, na przykład techniki Holm.
W 1926 roku Pilates wyjechał do Stanów Zjednoczonych, gdzie poznał Klarę, z którą się ożenił i założył pierwszy zakład gimnastyki mieszczący się w tym samym budynku, co New York City Ballet. Metoda ćwiczeń Pilatesa spotkały się zatem z uznaniem w Stanach Zjednoczonych, najpierw wśród tancerzy, następnie wśród innych osób.
Pilates praktykował swoje ćwiczenia do końca życia, a więc do roku 1967, jego założenia kontynuowała Klara, która zmarła 10 lat po śmierci męża. Pozostawili po sobie wielu następców, w tym Kathy Grant, Ron Fletcher, Alan Herdmann, Lolita San Miguel.

Ćwiczenia Pilates i ich skuteczność
Twórca ćwiczeń przekonał się, że ci, którzy praktykują jego ćwiczenia stają się szczęśliwszymi ludźmi, wobec czego pragnął, by uprawiało je jak najwięcej osób.
Jak dowiodły jego praktyki, ćwiczenia wpływały korzystnie na osoby spędzające czas w szpitalach, żadna z osób je uprawiających nie zmarła w wyniku epidemii grypy.
Powstały z myślą o sportowcach i tancerzach, aby wspomóc ich w okresie kontuzji, jednak z czasem spotkały się one z uznaniem osób nie uprawiających sportów, stały się popularne na szeroką skalę.
Ćwiczenia Pilates usprawniają cały organizm. Szeroki wybór ćwiczeń, jest ich ponad 500, w wielu przypadkach wykorzystuje założenia baletu oraz jogi. Wspomagają rozciąganie, spinanie, skupiają się na mięśniach nie tylko tych głównych, ale i tych mniejszych, które są równie ważne.
Skutkiem ćwiczeń Pilates jest poprawa sił, odzyskanie równowagi, elastyczności i koordynacji ciała.

Zalety ćwiczeń Pilates:
Ćwiczenia Pilates wpływają korzystnie na zdrowie psychiczne i fizyczne. Najważniejsze z nich to:
wysmuklenie sylwetki,
poprawa elastyczności ciała,
poprawa kondycji ruchowej i równowagi,
zwiększenie siły mięśni,
rozluźnienie górnej części pleców, ramion, karku,
nauka prawidłowego oddechu,
pomoc w rehabilitacji kontuzji stawów i kręgosłupa, układu kostnego i mięśni,

Ćwiczenia Pilates wymagają posiadania maty. Choć istnieje wiele urządzeń wspomagających ćwiczenia, to właśnie ona jest niezbędna do ich wykonywania.
Ważna w ćwiczeniach Pilates nie jest ilość powtórzeń lecz ich jakość i dokładność. Podchodząc nieprofesjonalnie możemy nie osiągnąć rezultatów, jednocześnie szkodząc sobie.
Ćwicząc, najlepiej każdego dnia, należy być skupionym, co ułatwi wykonanie ćwiczeń dokładnie zwracając uwagę na oddech i kontrolując mięśnie.

Zestaw ćwiczeń Pilates
Ćwiczenia Pilates powinny być poprzedzone długą rozgrzewką. Rezultaty widoczne są po 10-20 regularnych, najlepiej codziennych sesjach.

Setka
Kładziemy się na plecach, ręce kładziemy wzdłuż tułowia. Podnosimy obie nogi tak, by utworzyły z plecami kąt prosty. W kolejnych podnoszeniach twórz coraz mniejszą kąt z podłogą. Ręce unoś na kilka centymetrów (max. 10 cm) od podłogi, następnie szyję, łopatki i kark, jednak nie napinaj mięśni. Ręce kładziemy na podłogę.
Wykonując ćwiczenie dbamy o to, by oddychać powoli. Ćwiczenie powtarzamy 100 razy.

Krążenie nóg
Kładziemy się na plecach. Podnosimy jedną nogę prostopadle do tułowia i zataczamy nią kręgi w powietrzu prawą zgodnie ze wskazówkami zegarka, lewą w kierunku przeciwnym. Rozpoczynamy od małych okręgów, zwiększając je wraz z kolejnymi powtórzeniami. Każdą nogą wykonujemy trzy okrążenia, następnie zmieniamy nogę.
Ćwiczenie wykonujemy w 20 sesjach.

Półksiężyc
Siadamy prosto z lekko zgiętymi nogami w kolanach. Wykonując wdech opuszczamy tułów do tyłu, jednak tak, by łopatki nie dotknęły maty. Wydychając powietrze powracamy do pozycji siedzącej, tym razem przechylając się do przodu, aby dotknąć palcami stóp. Staramy się tym razem nie odrywać od maty pięt.
Ćwiczenie wykonujemy 20 razy.

Prostowanie nóg
Kładziemy się na plecach z wyprostowanymi nogami, następnie podnosimy je tak, by utworzyły z podłogą kąt 45 stopni. Następnie zmieniamy ustawienie jednej nogi tak, aby łydka utworzyła z udem kąt prosty a udo kąt prosty z tułowiem. W takiej pozycji na wdechu rękami łapiemy kość piszczelową. Wydychając powietrze kładziemy nogę na podłogę.
Ćwiczenie powtarzamy 20 razy dla każdej z nóg.

Pływanie
Kładziemy się na brzuchu, ręce wyprostowane kładziemy przed sobą. Nogi oparte na palcach rozstawiamy 1 10-15 cm odległości od siebie. Na wdechu podnosimy równocześnie ręce i nogi. Następnie, na wydechu, podnosimy prawą nogę i lewą rękę. Opuszczamy ręce i nogi. Na kolejnym wdechu powtarzamy ćwiczenie.
Wykonujemy 20 powtórzeń.

Przeczytaj:

apetistin apteka I uronal I slimica sklad