Jak wzmocnić odporność

odporność

Jesień to okres, w którym nie trudno o przeziębienie, które potrafi dodatkowo popsuć nasze samopoczucie. W tym czasie warto wzmocnić swoją odporność, co uzyskać można rezygnując z używek, zmieniając swoją dietę na bardziej wartościową, wybierając cieplejsze ubrania, uprawiając sport czy możliwie często relaksując się.

Odporność a sen
Zmęczony organizm wykazuje niższą odporność, dlatego nietrudno o infekcje. Można to jednak w łatwy i szybki sposób poprawić.
Aby zmniejszyć ryzyko infekcji, które jest niewątpliwie wynikiem spadku odporności, należy wysypiać się. Sen jest potrzebny każdemu człowiekowi, którego dorosła osoba potrzebuje około 8 godzin. Zdarza się jednak, że mimo iż jesteśmy zmęczeni, nie możemy zasnąć. Warto w takiej sytuacji przed pójściem spać wybrać się na spacer wietrząc w tym czasie sypialnię. Na sen źle wpływa ciężka kolacja zjedzona tuż przed snem, wobec czego należy spożyć ją w lekkiej postaci, najlepiej na 2-3 godziny przed pójściem spać.

Odporność a stres
Kiedy jesteśmy podenerwowani a naszemu życiu towarzyszy stres, organizm osłabia się. Jest to wynikiem połączenia systemu obronnego z systemem nerwowym. Chcąc zatem uniknąć spadku odporności, zadbać należy o odprężenie się.
Wskazane jest zatem głębokie oddychanie, kiedy jesteśmy zdenerwowani, mówienie o tym, co nas boli, otaczanie się życzliwymi ludźmi czy dawanie upustu swoim nerwom poprzez wykrzyczenie się. Z tym ostatnim proponujemy jednak wyjechać poza miasto i wykonać je tak, aby nikt, zwłaszcza z naszych domowników, nie był świadkiem zdarzenia.

Odporność a dieta
To, co spożywamy wpływa na nasz organizm, samopoczucie, zdrowie, sylwetkę. Ma zatem wpływ także na naszą odporność.
W diecie poprawiającej naszą odporność nie powinno zabraknąć między innymi owoców i warzyw, w składzie których znajdziemy wiele cennych witamin, w tym A, E czy C, które walczą z wolnymi rodnikami, dlatego nazywane są antyoksydantami. Sięgać warto dlatego po takie produkty jak: jabłka, marchew, szpinak, pomidory, cytrusy czy brokuły.
W naszej kuchni powinniśmy wykorzystywać często świeży czosnek, który wykazuje właściwości antybakteryjne, zwiększając także aktywność białych krwinek.
Jadajmy także jogurty naturalne z żywymi kulturami bakterii L casei, które podobnie jak czosnek aktywują do pracy białe krwinki oraz rośliny strączkowe, pestki dyni, jaja, ryby i owoce morza, które zawierają w sobie miedź i cynk pracujące nad prawidłowym funkcjonowaniem układu odpornościowego.

Odporność a ruch
Ruch jest ważnym elementem w życiu każdego człowieka a jego zalecana przez lekarzy dawka wynosi 40-60 minut co najmniej 3 razy w tygodniu. Jeśli istnieje ku temu możliwość wybierać powinniśmy ćwiczenia na świeżym powietrzu, wobec czego zdecydować można się na jazdę na rowerze, nordic walking, jogging czy marszobieg.
Dodatkowo zaleca się pływanie, które połączyć można z wizytą w saunie. Wysoka temperatura niszczy wirusy i bakterie, dlatego jest doskonała na podniesienie odporności.

Odporność a ubiór
Nasz ubiór powinien być dostosowany do panujących na zewnątrz warunków. Warto ubierać się na tak zwaną cebulkę, co gwarantuje możliwość założenia lub ściągnięcia jednej z warstw. Zadbać należy, by nie dopuścić do wychłodzenia organizmu, na co zareaguje on spadkiem odporności.

Domowe sposoby na wzmocnienie odporności
Nie od dziś wiadomo, że domowe sposoby potrafią zdziałać cuda. Tak jest zarówno z tymi dotyczącymi pielęgnacji włosów, cery czy wzmacniającymi organizm. Warto dlatego zgłębić wiedzę na ich temat, zwłaszcza, że panująca za oknami pogoda nie rozpieszcza nas.
Proponujemy kilka sprawdzonych sposobów na wzmocnienie odporności.
Syrop z cebuli
Do jego wykonania potrzebnych jest kilka cebul, miód, cukier oraz słoik. Cebulę należy obrać i pokroić w plastry, następnie wkładamy je do słoika każdy plaster smarując na przemian miodem i cukrem. Do wypełnieniu słoika, zakręcamy o i odstawiamy w ciepłe miejsce, może być na kaloryfer. Syrop ten wykazuje właściwości zbliżone do antybiotyku, dlatego zaleca się jego spożywanie we wstępnej fazie infekcji.
Syrop z czosnku
Składnikami potrzebnymi do wykonania syropu są: ząbki czosnku, 3 cytryny oraz woda. Potrzebować będziemy również słoika.
Obieramy 20-30 ząbków czosnku, które należy rozetrzeć w moździerzu. Dodajemy sok z 3 wyciśniętych cytryn, całość zalewamy litrem przegotowanej i wystudzonej wody. Wlewamy do słoika, zakręcamy go i odstawiamy na 3-4 dni w ciemne miejsce.
Sięgamy po syrop każdego wieczora wypijając jedną łyżkę.
Nalewka z aloesu
Przed jej wykonaniem należy zaopatrzyć się w pół litra wytrawnego czerwonego wina, 50 dag liści aloesu pozbawionych kolców, 50 dag miodu, cytrynę.
Liście aloesu myjemy i siekamy, łączymy z winem, miodem, wyciśniętym sokiem z cytryny. Naczynie zakręcamy i odstawiamy w ciemne miejsce na 5 dni. Po tym czasie odcedzamy i pijemy 3 razy dziennie po jednej łyżce.

Aby być zdrowym należy dbać o swoje ciało. Mamy nadzieję, że dostarczyliśmy Wam kilku cennych wskazówek, które pozwolą Wam przetrwać sezon jesienno-zimowy, w którym to nietrudno o infekcję. Jeśli znacie inne, zapraszamy do dyskusji.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *